Podstawa prawna:
-
Art. 136 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r. poz. 782 z późn. zm.),
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1969 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.).
Składane dokumenty:
Pisemny wniosek poprzednich właścicieli (lub ich następców prawnych) z podaniem imienia, nazwiska, PESELu i adresu.
W przypadku, gdy nieruchomość była przedmiotem współwłasności – wniosek musi pochodzić od wszystkich współwłaścicieli.
We wniosku należy określić:
a) położenie nieruchomości (adres),
b) obecny lub poprzedni numer działki,
c) powierzchnię działki,
d) obecny lub poprzedni numer księgi wieczystej.
Do wniosku należy załączyć:
a) posiadane dokumenty związane z wywłaszczeniem,
b) prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, gdy z wnioskiem występuje spadkobierca poprzedniego właściciela nieruchomości.
Stosownie do art. 136 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami poprzedni właściciel lub jego spadkobierca może żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości, jeżeli stała się ona zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Podstawą do zwrotu nieruchomości jest ustalenie, czy nieruchomość jest użytkowana zgodnie z celem na jaki została wywłaszczona.
Zwrotu nieruchomości można domagać się również w przypadku, gdy nieruchomość została przejętą na rzecz Skarbu Państwa na podstawie innych tytułów prawnych, które w sposób wyczerpujący określone są w art. 216 w/w ustawy.
Koszty zwrotu nieruchomości ustala się na podstawie wyceny lub waloryzacji odszkodowania dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego.
Wniosek nie podlega opłacie skarbowej.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Administrator
- Data udostępnienia w BIP: 2005-12-22 12:12:02
- Informacja zaktualizowana przez: Kikolska Agnieszka
- Data ostatniej aktualizacji: 2019-07-05 07:54:13
- Liczba odsłon: 3578
- Historia dokumentu: