REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH PRZYJMOWANYCH OD SYGNALISTÓW:
Ustawa z 14 czerwca 2024 r o ochronie sygnalistów, która weszła w życie 25 września 2024 r., reguluje m.in. zasady ustalania wewnętrznej procedury zgłaszania informacji o naruszeniach prawa i podejmowania działań następczych, zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Sygnalistą jest osoba zgłaszająca lub ujawniająca informację o zagrożeniach lub działaniach na szkodę sektora publicznego lub prywatnego, pozyskaną podczas wykonywania obowiązków zawodowych lub utrzymującą kontakt w związku z realizacją zadań służbowych. W oparciu o powyższe wytyczne, wdrożono Zarządzenie Dyrektora Generalnego z 13 września br. w sprawie wprowadzenia „Procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych o naruszeniach prawa w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie oraz podejmowania działań następczych”.
KTO MOŻE BYĆ SYGNALISTĄ.
Sygnalista jest osobą fizyczną, która przekazuje informacje, w tym uzasadnione podejrzenia, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w organizacji. Zgłoszenia lub ujawnienia są informacją uzyskaną w kontekście związanym z pracą. Zgłoszeń dokonują pracownicy lub osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, np. zleceniobiorcy, pracownik tymczasowy, współpracownik, przedsiębiorca, akcjonariusz i wspólnik, osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawców lub dostawców, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, stażystów, wolontariuszy, praktykantów.
JAKICH NARUSZEŃ PRAWA MOŻE DOTYCZYĆ ZGŁOSZENIE.
1. korupcji,
2. zamówień publicznych,
3. usług, produktów i rynków finansowych,
4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
6. bezpieczeństwa transportu,
7. ochrony środowiska,
8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
9. bezpieczeństwa żywności i pasz,
10. zdrowia i dobrostanu zwierząt,
11. zdrowia publicznego,
12. ochrony konsumentów,
13. ochrony prywatności i danych osobowych,
14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji
i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
17. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt powyżej.
KANAŁY ZGŁOSZEŃ.
- ustnie, podczas rozmowy z Koordynatorem ds.zgłoszeń po uprzednim umówieniu spotkania nr telefonu 24 275 91 02
- w formie listownej na adres Starostwo Powiatowe w Sierpcu z dopiskiem na kopercie, np. „zgłoszenie naruszenia”, Koordynator ds. zgłoszeń – do rąk własnych”,
CO POWINNO ZAWIERAĆ ZGŁOSZENIE.
- Składane zgłoszenie naruszenia powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia oraz powinno zawierać co najmniej następujące informacje:
1) dane osoby zgłaszającej, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy
2) datę i miejsce sporządzenia;
3) dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy;
4) datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu
5) opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia Naruszenia, wskazanie podmiotu, którego dotyczy Zgłoszenie Naruszenia,
6) wskazanie ewentualnych świadków Naruszenia,
7) wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje Zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania Naruszenia.
-
Zgłaszający zobowiązany jest do traktowania posiadanych przez niego informacji dotyczących podejrzenia Naruszenia jako tajemnicy i powstrzymania się od publicznych rozmów o zgłaszanych podejrzeniach Naruszenia, chyba że osoba ta jest zobowiązana do takiego działania przepisami prawa.
- Procedura nie obejmuje przyjmowania zgłoszeń anonimowych.
KIEDY SYGNALISTA PODLEGA OCHRONIE.
Sygnalista jest chroniony, jeżeli zgłosi naruszenie prawa, które korzysta z takiej ochrony oraz:
• w momencie dokonywania zgłoszenia posiada uzasadnione podstawy o prawdziwości przedmiotu zgłoszenia,
• dokona zgłoszenia we właściwy sposób, a więc w formie zgłoszenia wewnętrznego, zewnętrznego lub w formie ujawnienia publicznego, zgodnie z funkcjonującymi regulacjami prawnymi.
TRYB POSTĘPOWANIA Z OTRZYMANYMI ZGŁOSZENIAMI.
1. Wyłączny dostęp do kanałów Zgłaszania naruszeń w zakresie, w jakim kanały te dotyczą Zgłaszania naruszeń, posiadają Osoby Odpowiedzialne za Zgłoszenie tj. Koordynator ds. zgłoszeń lub Komisja Wyjaśniająca.
2. Zgłoszenia traktowane są z należytą powagą i starannością w sposób poufny, a przy ich rozpatrywaniu obowiązuje zasada bezstronności i obiektywizmu.
3. Podczas rozpatrywania zgłoszeń wszyscy uczestnicy postępowania są zobowiązani do dołożenia należytej staranności, aby uniknąć podjęcia decyzji na podstawie chybionych i bezpodstawnych oskarżeń, niemających potwierdzenia w faktach i zebranych dowodach oraz z zachowaniem poszanowania godności i dobrego imienia pracowników i osób, których zgłoszenie dotyczy.
4. Każdorazowo po wpłynięciu Zgłoszenia Naruszenia, Osoba Odpowiedzialna za Zgłoszenie, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od wpływu, dokonuje Wstępnej analizy Zgłoszenia i przekazuje Zgłaszającemu informację potwierdzającą przyjęcie zgłoszenia , chyba że zgłaszający nie podał adresu na który należy przekazać potwierdzenie.
5. Jeżeli Zgłoszenie nadaje się do rozpoznania Osoba Odpowiedzialna za Zgłoszenie wszczyna Postępowanie Wyjaśniające, które toczy się przed Komisją Wyjaśniającą, na zasadach określonych w niniejszej procedurze.
6. Rozpatrzenie Zgłoszenia Naruszenia następuje bez zbędnej zwłoki, w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty wszczęcia Postępowania Wyjaśniającego.
7. Z przeprowadzonego Postępowania Wyjaśniającego Komisja sporządza raport w którym stwierdza się, czy informacje/zarzuty objęte Zgłoszeniem, okazały się w ocenie Komisji potwierdzone i zasadne. Raport obejmuje także rekomendacje Komisji w zakresie załatwienia sprawy oraz ewentualnych konsekwencji jakie powinny zostać wyciągnięte przez Starostę Sierpeckiego w stosunku do sprawcy/sprawców Naruszenia albo Zgłaszającego, który dokonał świadomie fałszywego Zgłoszenia.
8. Osoba Odpowiedzialna za Zgłoszenie ma obowiązek przekazać Sygnaliście informację zwrotną o sposobie rozwiązania sprawy niezwłocznie, nie później niż 3 miesiące od przyjęcia zgłoszenia. Informacja zwrotna powinna zawierać informację o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Magdalena Piotrowska
- Data udostępnienia w BIP: 2025-01-14 10:16:58
- Informacja zaktualizowana przez: Magdalena Piotrowska
- Data ostatniej aktualizacji: 2025-01-14 12:03:14
- Liczba odsłon: 12
- Historia dokumentu: