Prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów
Zgodnie z art. 7d pkt 1 lit. a tiret pierwsze i trzecie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2024 r. poz. 1151 ze zm.) ewidencję gruntów i budynków oraz gleboznawczą klasyfikację gruntów prowadzą starostowie.
Starosta Sierpecki prowadzi gleboznawczą klasyfikację gruntów na obszarze siedmiu jednostek ewidencyjnych:
- Gozdowo,
- Mochowo,
- Rościszewo,
- Sierpc,
- Szczutowo,
- Zawidz,
- miasto Sierpc.
Z dniem 29 listopada 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2012 r. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów (Dz.U. z 2012 r. poz. 1246).
Rozporządzenie określa urzędową tabelę klas gruntów oraz sposób i tryb przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Jak wynika z treści rozporządzenia klasyfikację przeprowadza starosta:
- z urzędu lub
- na wniosek właściciela gruntów podlegających klasyfikacji albo innego władającego takimi gruntami wykazanego w ewidencji gruntów i budynków.
Starosta wszczyna i prowadzi postępowanie w sprawie ustalenia gleboznawczej klasyfikacji gruntów w trybie przepisów ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.
- Gleboznawcza klasyfikacja gruntów - na wniosek
Klasyfikację przeprowadza Starosta Sierpecki na wniosek właściciela lub władającego nieruchomością ujawnionego w ewidencji gruntów i budynków.
Jeśli wnioskodawcą jest osoba prawna – zobowiązana jest do złożenia aktualnego odpisu z rejestru w którym jest zarejestrowana (np. KRS).
Postępowanie klasyfikacyjne jest postępowaniem administracyjnym prowadzonym przez Starostę Sierpeckiego.
W postępowaniu administracyjnym:
Niezbędne jest powołanie biegłego – klasyfikatora gruntów, który sporządzi projekt ustalenia klasyfikacji gruntów (§ 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 września 2012 r. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów Dz. U. z 2012 r. poz. 1246). Wybór danej osoby na biegłego zastrzeżony jest dla organu. W przypadku klasyfikatora, który nie wykonywał czynności na terenie powiatu sierpeckiego, konieczne jest przedłożenie dokumentów potwierdzających wymagane kwalifikacje w zakresie gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
Projekt ustalenia klasyfikacji gruntów stanowi opinię biegłego w postępowaniu administracyjnym.
W postępowaniu ponoszone są koszty, w tym na wynagrodzenie biegłego klasyfikatora. Stronę obciążają koszty postępowania administracyjnego poniesione w jej interesie lub na żądanie strony. Strona zobowiązana będzie do poniesienia kosztów postępowania.
Na żądanie organu wnioskodawca zobowiązany jest do uiszczenia zaliczki na poczet kosztów postępowania.
W przypadku gruntów rolnych podlegających szczególnej ochronie (klasa I-III na glebach mineralnych i organicznych, klasa I-VI na glebach organicznych) w ramach prowadzonego postępowania projekt ustalenia klasyfikacji może podlegać opinii drugiego klasyfikatora gruntów. Koszty zlecenia takiej opinii ponosi Starosta Sierpecki.
Wniosek w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów.docx
- Gleboznawcza klasyfikacja gruntów - z urzędu
Zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów, Starosta przeprowadza z urzędu klasyfikację:
- na gruntach, które nie zostały dotychczas sklasyfikowane,
- na gruntach zmeliorowanych - po upływie 3 lat od wykonania urządzeń melioracji wodnych,
- na gruntach objętych postępowaniem scaleniowym,
- na gruntach, na których starosta zarządził przeprowadzenie modernizacji ewidencji gruntów i budynków albo okresowej weryfikacji danych ewidencyjnych - w przypadku zmiany użytków gruntowych na gruntach podlegających klasyfikacji,
- po wystąpieniu klęski żywiołowej powodującej zmiany środowiska glebowego,
- po zalesieniu gruntów na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub na podstawie przepisów o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
W postępowaniu administracyjnym:
Niezbędne jest powołanie biegłego – klasyfikatora gruntów, który sporządzi projekt ustalenia klasyfikacji gruntów (§ 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 września 2012r. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów Dz. U. z 2012 r. poz. 1246). Wybór danej osoby na biegłego zastrzeżony jest dla organu. W przypadku klasyfikatora, który nie wykonywał czynności na terenie powiatu sierpeckiego, konieczne jest przedłożenie dokumentów potwierdzających wymagane kwalifikacje w zakresie gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
Projekt ustalenia klasyfikacji gruntów stanowi opinię biegłego w postępowaniu administracyjnym.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Administrator
- Data udostępnienia w BIP: 2005-12-22 12:04:56
- Informacja zaktualizowana przez: Rzadkiewicz Marta
- Data ostatniej aktualizacji: 2024-10-02 11:06:51
- Liczba odsłon: 5404
- Historia dokumentu: